Overzicht: 
- 'De boodschapper uit de hel': een nieuw boek van Kevin Prenger
- Geslaagde Battlefield Tour "Ardennenoffensief"
- Nieuwe artikelen op Go2War2.nl 
- Foto Duitse pantsertrein te Polen gevonden in Rosmalen in 1944
- Recensie: Blocking Kampfgruppe Peiper
- Rondrit "De Slag om Woensdrecht"
- Miniquiz: Flight from Colditz
 

 
‘De boodschapper uit de hel’: een nieuw boek van Kevin Prenger (Redactie Go2War2.nl)
Nadat SS-officier Kurt Gerstein tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1942 getuige was van de vergassing van duizenden Joden in vernietigingskamp Belzec in Polen werd het zijn missie om de wereld waarschuwen voor de massamoord op de Joden door de nazi's. In ‘De boodschapper uit de hel’ vertelt STIWOT-medewerker Kevin Prenger dit bijzondere verhaal.
 
 
20 augustus 1942. In de sneltrein van Warschau naar Berlijn wordt een Zweedse diplomaat aangeklampt door een SS-officier. De Duitser is zichtbaar overstuur. Hij is op de terugweg van een werkbezoek aan vernietigingskamp Belzec in het oosten van Polen, waar hij zag hoe duizenden Joodse mannen, vrouwen en kinderen vergast werden. “Geloof me alstublieft”, zo smeekt hij de Zweed, nadat hij hem verteld heeft over wat hij zag.
 
Geschokt door de systematische massamoord waarvan hij getuige was, besluit Kurt Gerstein de wereld te waarschuwen. Behalve met de Zweedse diplomaat, spreekt hij onder andere met Nederlandse verzetsmensen in de hoop dat zij zijn waarschuwing kunnen overbrengen aan wereldleiders. Zijn boodschap bereikt weliswaar geallieerde vertegenwoordigers en het Vaticaan, maar stuit op een muur van onverschilligheid en ongeloof.
 
De dubbelrol van Kurt Gerstein is één van de meest ongelofelijke verhalen van de Tweede Wereldoorlog. Over hoe iemand in het uniform van de moordenaars de uitroeiing van de Joden wilde doen stoppen.
 
Over de schrijver
Kevin Prenger (1980) is projectleider van Go2War2.nl, het grootste online naslagwerk over de Tweede Wereldoorlog van STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee). Behalve voor Go2War2.nl schrijft hij voor Historiek.net en het magazine Wereld in Oorlog. In 2015 publiceerde hij ‘Oorlogszone Zoo’ over de Berlijnse zoo en de Tweede Wereldoorlog.
 
De boodschapper uit de hel’ (148 pagina's, ISBN: 9789402148619) is o.a. te koop bij Bol.com, maar ook bij andere webshops. Of bestel het boek bij uw lokale boekhandel. Prijs: €20,00.


Geslaagde Battlefield Tour "Ardennenoffensief" (Redactie STIWOT Reizen)
De deelnemers en het team van STIWOT Reizen zijn afgelopen zondag weer teruggekeerd van een uitermate geslaagde 4-daagse Battlefield Tour "Ardennenoffensief.
 
 
Ook interesse in deelname aan een dergelijke Battlefield Tour? Schrijf u dan in voor de STIWOT Reizen Nieuwsbrief. De STIWOT Reizen Nieuwsbrief verschijnt op het moment dat wij nieuws te melden hebben aangaande te organiseren Battlefield Tours.

 
Nieuwe artikelen op Go2War2.nl (Redactie Go2War2.nl)
Caspar Sporck
Caspar / Casper Sporck (1922-1945) was een onderofficier in de Waffen-SS gedurende de Tweede Wereldoorlog. Wegens zijn heldhaftige daden kreeg hij het Duitse ridderkruis. Dat is opmerkelijk omdat slechts drie andere Nederlanders die onderscheiding kregen. Ook heeft Sporck andere onderscheidingen ontvangen, waaronder een medaille voor opgelopen verwondingen. Ongeveer 22.000 tot 25.000 Nederlanders meldden zich tijdens de Tweede Wereldoorlog vrijwillig aan bij de Waffen-SS.
 
 
 
Visueel overzicht Amerikaanse tanks
Een visueel overzicht van de belangrijkste ingezette Amerikaanse tanks tijdens de Tweede Wereldoorlog.
 

 
Foto Duitse pantsertrein te Polen gevonden in Rosmalen in 1944 (Ad Hermens)
Tijdens operatie Market Garden in september 1944 werd een Duitse trein te Rosmalen in Noord Brabant gesaboteerd. Het bleek een Duitse Rode Kruistrein te zijn. Het vond plaats in de nacht van 17 op 18 september. Ad Hermens was toen 12 jaar en was nog in de sfeer van de grote luchtarmada die hij de dag er voor zag overkomen richting Arnhem. De aardappels op de kachel waren die dag zwart gebrand omdat we onze ogen niet konden geloven en het middagmaal vergaten. Wat hij toen niet wist was dat operatie Market Garden was begonnen.
 
Op die bewuste 18 september zag hij vanuit zijn slaapkamerraam op het spoor een enorme lange trein staan. De stoomlocomotief bleek er van door te zijn en veel soldaten liepen in paniek heen en weer. We waren erg bang. Omdat zijn ouderlijk huis een stations koffiehuis was kwamen deze Duitsers hier naar binnen en moesten van alles hebben. Met spoed ook een telefoon om een oplossing te vinden om hier weg te komen. Richting Duitsland was uitgesloten omdat richting Nijmegen de geallieerde landingen plaats vonden en de spoorbrug bij Ravenstein was opgeblazen. Alle gewonden inclusief de inventaris van deze trein werd in die week naar het noorden, over de Maas, getransporteerd. De boeren zonen met hun karren werden hier voor gevorderd.
 
De nieuwsgierigheid van de jeugd was opgewekt en wij gingen zelfs mee helpen in de hoop wat voedsel of wat ander te vinden. Omdat hij naast het spoor woonde verbleef hij meer in de trein dan de anderen en als er geen Duitse wacht stond sloopte hij er van alles uit. Het varieerde van een warmte schakelaar tot medische pusbakjes. Hij werd wel eens verrast door een Duitser die zijn revolver trok en later werd Ad door onze O.D. gearresteerd toen hij op heterdaad betrapt werd. De trein bleef leeg staan en maakte aldaar de bevrijding mee door de 53Th. Welsh Divisie. De Duitse represaille bleef gelukkig achterwege, want op dat moment was het standrecht van kracht en op stelen bij het Duitse leger stond de doodstraf. Omdat Ad van alles binnensleepte stonden zijn ouders doodsangsten uit.
 
Ad ontdekte tussen al de Duitse gewonden drie geallieerde gewonden waar hij stiekem naar wuifde want het contact was verder verboden door de vijand. Twee Amerikanen en een Schot die vreselijk gewond waren heeft Ad na de oorlog opgespoord en hadden het dus overleefd.
 
Op een dag toen er geen Duitsers meer waren vond Ad in een kastje in de trein een sigarenkistje met een partij foto’s. Het was duidelijk dat deze door een Duitser vergeten waren. Ad kwam er achter dat deze man kiekjes had genomen toen hij ook met een Rode Kruistrein in Wit Rusland en in Polen, Silezië was. Ze transporteerden de gewonden van het oostfront terug naar Duitsland. De bezetting van zo’n trein bestond uit artsen, verplegers en bewaking. Door de foto’s goed te bestuderen kwam Ad tot de ontdekking dat ze eigendom waren geweest van een van de verplegers. Hij nam de meeste foto’s vanuit de rijdende trein in Rusland en Polen. Tijdens een halte nam hij foto’s b.v. van de stations of emplacementen. Ook de gesaboteerde Duitse treinen die in de berm lagen zijn in de serie ze zien.
 
Al heel snel ontdekte Ad op een van de foto’s een gepantserde trein op een perron. In werkelijkheid had hij die in Nederland nog niet gezien. De foto’s zijn niet voorzien van tekst met een locatie. Het was het in die tijd verboden om locaties en namen, ook voor deze Duitse soldaat, te vermelden. Gelukkig vond Ad een foto met de bewuste soldaat zelf en wat familie of kennissen. Op de achterzijde staat een stempel met de naam REIFTRAGERBAUDE met de vermelding 1365 m.u.m., dus 1365 meter boven de zeespiegel. Heel belangrijke informatie. Na wat speurwerk vond hij dat het de naam was van een gebouw of hotel hoog in de bergen in Zuid Silezië in de plaats SZKLARSKA POREBA. Dit gebied was tijdens WO-2 Duits gebied vandaar de Duitse naam. Ad probeerde aldaar in de 80-er jaren de Duitse soldaat terug te vinden, maar dat is tot nu toe niet gelukt en blijft moeilijk omdat de meeste Duitsers aldaar verdwenen zijn. Hij is dus de onbekende soldaat-fotograaf gebleven.
 
 
SZKLARSKA POREBA heeft een spoorwegverbinding en vermoedelijk nam de Duitse verpleger de foto van de Duitse pantsertrein op het perron aldaar of een perron in de nabijheid. Niet zover er vandaan ligt de stad WALBRZYCH ,waar nu naar de gepantserde trein met goederen of goud gezocht wordt.
 
De serie foto’s bevat waarschijnlijk ook enkele opnamen van zijn vrouw met kind. De Duitse verpleger was in het oosten werkzaam in de Duitse Lazarettzug 617. Waarschijnlijk is hij in de zomer van 1944 naar het westen overgeplaatst op de trein die te Rosmalen stopte. Het nummer van deze trein te Rosmalen is niet bekend. Hij was dus werkzaam op meerdere treinen. De trein te Rosmalen werd in voorjaar 1945 met moeite weggesleept omdat ook alle remmen gesloopt waren. Twee geallieerde speciale locomotieven kregen het voor elkaar.

 
Recensie: Blocking Kampfgruppe Peiper (John Smeets)
Tijdens het Ardennenoffensief (16 december 1944 - 25 januari 1945) werden op grote en kleine schaal heldendaden verricht. Een gigantische Duitse aanvalsmacht verraste de daar in de donkere, koude Ardennen gelegen Amerikaanse troepen. Met de moed der wanhoop, vertwijfeling en heroïsche vastberadenheid werd op vele plaatsen standgehouden. Desondanks was de paniek enorm en de Duitse dadenkracht zo overweldigend dat vele eenheden onder de voet gelopen werden of moesten terugtrekken. Het Amerikaanse opperbevel begreep al spoedig de urgentie van dit offensief en gooide alle eenheden in de strijd die op dat moment enigszins in de buurt van Zuid-Belgie en Luxemburg zaten, met als doel: het tegenhouden van de Duitse aanvalsgolf.
 
 
Zo werden er onder andere drie Airborne-divisies in de strijd gegooid (de 17de, 82ste en 101ste Airborne). De 101ste Airborne werd met spoed per truck naar Bastogne gebracht en de 82ste Airborne ging richting St. Vith. Dit gebeurde al op 18 december. De 17de Airborne arriveerde op 4 januari 1945 in het frontgebied.
 
Frank van Lunteren, expert op het gebied van het 504th Parachute Infantry Regiment (onderdeel van de 82ste Airborne) en schrijver van het boek ‘The Battle of the Bridges - The 504th Infantry Regiment in Operation Market Garden’, volgt in zijn nieuwste boek deze eenheid in (de aanloop van) haar strijd tegen niet de minste tegenstander: de legendarische Joachim Peiper (1915-1976) en zijn SS-Kampfgruppe.
 
Aan de vooravond van de Battle of the Bulge was het 504th PIR aan het herstellen en bijkomen van haar succesvolle inspanning tijdens operatieMarket Garden. Er waren daar echter ook flinke verliezen geleden en de eenheid likte haar worden, zou opnieuw worden uitgerust en kreeg ook vervangers voor diegenen die waren gesneuveld of anderszins uitgeschakeld. De eenheid lag in Noord-Frankrijk toen zij vernam over de Duitse aanval.
 
Gehaast, met meename van alles wat bruikbaar was, werden de parachutisten in vrachtwagens geladen en naar het front gebracht. Onder leiding van kolonel Tucker was de eenheid in staat om binnen twee dagen de tegenaanval in te luiden tegen de Waffen-SS-eenheden van Joachim Peiper.
 
Lees verder op Go2War2.nl


Rondrit “De Slag om Woensdrecht” (Redactie STIWOT Reizen)
Reisclub De Brabantse Wal organiseert de rondrit “De Slag om Woensdrecht” per touringcar op donderdagmiddag 20 oktober 2016.
 
De Slag om Woensdrecht was een onderdeel van de Slag om de Schelde en vond plaats in oktober 1944. De door Canadese eenheden uitgevoerde operatie in en om Woensdrecht was de op één na de bloedigste operatie in ons land tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Canadezen ondervonden in dit gebied grote Duitse weerstand, waardoor er aan beide zijden veel slachtoffers vielen.
 
De gehele middag staat onder de deskundige leiding van militair historicus Johan van Doorn. Hij onderzoekt al meer dan 25 jaar de aangrijpende oorlogsgebeurtenissen in Zuidwest-Brabant en schreef hier een boek over.
 
Voor verdere informatie en reservering kunt u ons bereiken op telefoonnummer 0164672366 of via de website van Reisclub De Brabantse Wal.

 
Miniquiz: Flight from Colditz (Redactie Go2War2.nl)
Kasteel Colditz was één van de meest bekende krijgsgevangenkampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was hier waar de Duitsers hun lastigste en belangrijkste geallieerde gevangenen interneerden. Honderden ingenieuze ontsnappingspogingen werden ondernomen, maar het ambitieust van allemaal was het plan om een zweefvliegtuig te bouwen en daarmee de vrijheid tegemoet te vliegen.
 
 
Hoewel het zweefvliegtuig werkelijk gebouwd werd, eindigde de oorlog voordat deze gebruikt kon worden en werd het vervolgens gesloopt. Gebruikmakend van de originele plannen en materialen die gebruikt werden door de gevangenen werd in 2012 een replica van de glider gemaakt om te kunnen zien of de ontsnappingspoging kans van slagen had. Het zweefvliegtuig werd gelanceerd vanaf het dak van het kasteel.
 
Anthony Hoskins is de man die het zweefvliegtuig bouwde en het hielp lanceren. In zijn boek ‘Flight from Colditz’ beschrijft hij zowel het verhaal achter de bouw van het oorspronkelijke zweefvliegtuig als de constructie en testvlucht van de replica.
 
Wilt u kans maken op dit boek? Wij mogen van de Britse uitgeverij Pen & Sword aan de lezers van de STIWOT-nieuwsbrief twee exemplaren weggeven. Het enige dat u hoeft te doen is deel te nemen aan de miniquiz op Go2War2.nl. De boeken worden verloot onder de goede inzendingen.
 
 
 
 

STIWOT Nieuwsbrief

16de jaargang, 9e editie
  september 2016



De schrijvers in deze Nieuwsbrief zijn onafhankelijk en niet gebonden aan enig politiek denkbeeld of groepering. Grote interesse in de Tweede Wereldoorlog en de behoefte om er iets mee te doen hebben geresulteerd in dit continue project op vrijwillige basis.

Indien u ideeën, vragen of opmerkingen heeft verzoeken wij u om contact op te nemen met STIWOT.