Overzicht:
- Voorbereidingen herdenking Slag om Arnhem in volle gang
- Expositie 'Zwart Wit Grijs' in Den Haag toont dilemma's politie in oorlogstijd
- Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht bestaat 50 jaar
- Meewerken aan TracesOfWar.nl?
- Nieuwe artikelen op TracesOfWar.nl
- Top 10 meest bekeken artikelen op TracesOfWar.nl
- Recensie: The Price of Valor
- Recensie: De vuurstorm
 

 
Voorbereidingen 75e Herdenking Slag om Arnhem in volle gang (Arjan Vrieze)
Op 1 juli is in Oosterbeek de welkomstboog voor het Airbornemuseum geplaatst. Dat is dit jaar wat eerder dan in voorgaande jaren. De boog dient momenteel nog niet voor de Airborne Wandeltocht, maar geeft een algemene aankondiging van de grootse evenementen dit jaar. Er is een speciaal 'remembrance-doek' voor ontworpen door Roger Beets.
 
 

 
Expositie ‘Zwart Wit Grijs’ in Den Haag toont dilemma's politie in oorlogstijd (Wijnand de Gelder)
Binnen de Nederlandse politie is steeds meer ruimte en aandacht voor historisch besef. Werd laatst al het boek “Op eigen gezag” van Hinke Piersma over de politie en verzetsacties tijdens de Tweede Wereldoorlog gepresenteerd, nu is het tijd voor een tentoonstelling in Den Haag onder de titel “Zwart Wit Grijs”. Deze tentoonstelling over de Nederlandse politie in WOII was in 2018 al te zien in het PIT Veiligheidsmuseum te Almere.
 
 
Lees verder op TracesOfWar.nl

 
Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht bestaat 50 jaar (Arjan Vrieze)
De Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (SKHV) bestaat dit jaar 50 jaar. Dat wordt op verschillende manieren gevierd. Op zaterdag 6 juni waren de donateurs aan de beurt. Ze worden hier Flying Partners genoemd.'Na ontvangst met koffie en gebak, was er een presentatie door Anne Cor Groeneveld. Hij is een bekende in de (historische) luchtvaart, o.a. vanwege zijn inspanningen voor de Dutch Dakota Association.
 
 

 
Meewerken aan TracesOfWar.nl? 
TracesOfWar.nl wordt volledig onderhouden en bijgewerkt door een enthousiast team van ongeveer vijftig (internationale) vrijwilligers. We zijn altijd op zoek naar nieuwe medewerkers op vrijwilligersbasis. Zo kunt u bij ons bijvoorbeeld aan de slag als schrijver van artikelen over de Tweede Wereldoorlog of als fotograaf van aan oorlogsgeschiedenis gerelateerde bezienswaardigheden. Voor meer informatie kunt u terecht op het actuele vacatureoverzicht of neemt u contact met ons op via het contactformulier.

 
Nieuwe artikelen op TracesOfWar.nl
 
Cato Bontjes van Beek (1920 – 1943)
Cato Bontjes van Beek, in huiselijke kring Dodo genoemd, was een vrolijk kind dat haar leven intensief leefde. Ze was heel sociaal, maakte makkelijk vrienden en stimuleerde behalve haar broers en zussen, ook de kinderen in de buurt waar ze woonde in het West-Duitse Fisherhude. Ze moedigde hen aan om te gaan zwemmen, deel te nemen aan sportwedstrijden, wandelingen of theatervoorstellingen. Daarnaast had Cato een uitgesproken gevoel voor rechtvaardigheid.
 
 
Vuurkracht T-34 tegen Duitse tanks (1941-1945)
De middelzware Sovjet T-34 tank, ook wel 'T-34-76' genoemd, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in groten getale geproduceerd. De Duitsers gaven tijdens de oorlog eigen namen aan T-34 tanks (bijvoorbeeld 'T-34/76A'). In totaal zijn ongeveer 80,000 (84,070) T-34 tanks tijdens en na de oorlog (1940-1958) geproduceerd. De eerste T-34 modellen (T-34 model 1940, 1941, 1942 en 1943) waren met 76,2mm kanonnen bewapend. Later (1943-1944) werd een nieuw type T-34 tank met sterkere bewapening ingezet (T-34-85). De confrontatie met de T-34 tanks, door de Wehrmacht en Waffen-SS aan het Oostfront, zorgde bij het Duitse leger voor een schok of in ieder geval een verrassing.
 
 

 

 
Recensie: The Price of Valor door David A. Smith (Vincent Krabbendam)
Audie Murphy is wellicht een naam die mensen in Nederland nooit veel heeft gezegd, maar tijdens en in de eerste twee decennia na de Tweede Wereldoorlog waren er in de Verenigde Staten weinig mensen beroemder en geliefder. Dat heeft met twee dingen te maken. Allereerst bleek Murphy de vleesgeworden soldaat en werd hij Amerika’s meest onderscheiden militair tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat resulteerde uiteraard in een heldenontvangst, maar dat hij daarna zou uitgroeien tot een zeer populaire filmacteur lag minder voor de hand.
 
 
Uit de biografie die historicus David A. Smith van de Baylor University schreef over Audie Murphy, komt namelijk meer dan eens naar voren dat hij geen bijzonder getalenteerd acteur was. In een enkele rol die dicht bij hem lag, kon hij meer leggen en de critici overtuigen. Maar over het algemeen had hij zeer veel moeite met het uiten van zijn emoties. Slechts een enkele regisseur slaagde erin hem zo ver te krijgen. Het overgrote deel van zijn oeuvre betreft daarom standaard genrefilms, en dan met name westerns.
 
Op zich geen probleem, want Audie Murphy was door zijn verdiensten in de oorlog al razend populair en door zijn films bleef hij dat nog lang nadien. Maar diezelfde oorlog had wel diepe sporen bij de kleine man uit Texas nagelaten. In de eerste veldslagen die hij meemaakte, keken hij en veel anderen nog neer op soldaten die geestelijk aan de oorlog onderdoor gingen. Maar naarmate de oorlog vorderde en Murphy steeds meer dood en verderf om zich heen zag, ging hij zelf ook steeds meer de traumatiserende werking van het geheel ervaren.
 

 
Recensie: De vuurstorm door Frank Goldammer (Kevin Prenger)
In de nacht van 13 op 14 februari 1945 werd 70% van de binnenstad van Dresden verwoest door een tapijtbombardement uitgevoerd door de geallieerde luchtmachten. Brandbommen veroorzaakten in het centrum vuurstormen die door de straten raasden en vrijwel alles en iedereen verslonden. Het slachtofferaantal wordt tegenwoordig geschat op circa 25.000, maar door de in grote aantallen in de stad aanwezige ongeregistreerde vluchtelingen kan dit ook hoger zijn geweest. Het besluit van de geallieerden om in deze fase van de oorlog, met de overwinning in het vooruitzicht, dit vernietigende bombardement uit te voeren, is omstreden. Het zou nog tientallen jaren duren voordat de stad herbouwd was, met de ingebruikname van de Frauenkirche in 2005 als symbolisch sluitstuk.
 
 
Het bombardement op Dresden vormt het decor voor verschillende romans, waaronder "Slachthuis vijf" van Kurt Vonnegut en "Het stenen bruidsbed" van Harry Mulisch. In de thriller "De vuurstorm" van de Duitse schrijver Frank Goldammer speelt deze gebeurtenis ook een prominente rol. De hoofdrolspeler is rechercheur Max Heller van de politie in Dresden. Hij vocht mee tijdens de Eerste Wereldoorlog en is vanwege zijn leeftijd niet in de Wehrmacht opgeroepen. Het verhaal begint zoals elke traditionele krimi, met de vondst van een lijk. Twee jongens in het uniform van het Deutsche Jungvolk hebben het aangetroffen in een botenhuis langs de Elbe. Het gaat om een jonge vrouw, van wie het lichaam is toegetakeld met een mes. Eén van de jongens denkt te weten wie de dader is. "Dat was de enge man, hè?" vraagt hij angstig aan de politieman.
 
Sinds de zomer van 1944 vinden er bombardementen op de stad plaats. In de donkere schuilkelders doen algauw geruchten de ronde over een moordenaar die na het loeien van het luchtalarm rondsluipt door de straten, op zoek naar een prooi. Om een uitbraak van massahysterie te voorkomen, moet Heller met vanwege de oorlog beperkte middelen proberen een dader te vinden. De noodzaak daartoe wordt alleen maar groter als er meer slachtoffers worden gevonden. Hun huid is met een scalpel afgestroopt terwijl ze nog in leven waren. De ervaren rechercheur moet verantwoording afleggen aan SS-Obersturmbannführer Rudolf Klepp, die zijn baantje als politiechef alleen maar te danken heeft aan zijn SS-lidmaatschap – hiervoor was hij werkzaam als slager. Zijn vooroordelen wegen zwaarder dan serieus recherchewerk. Liever schuift hij de schuld gemakzuchtig af op een Jood dan dat hij extra middelen beschikbaar stelt voor het onderzoek.
 

 

STIWOT Nieuwsbrief
19de jaargang, 7e editie
juli 2019

 


De schrijvers in deze Nieuwsbrief zijn onafhankelijk en niet gebonden aan enig politiek denkbeeld of groepering. Grote interesse in de Tweede Wereldoorlog en de behoefte om er iets mee te doen hebben geresulteerd in dit continue project op vrijwillige basis.

Indien u ideeën, vragen of opmerkingen heeft verzoeken wij u om contact op te nemen met STIWOT.